Reis Nieuw Zeeland vervolg

10 oktober 2016 - Waihi Beach, Nieuw-Zeeland

Allereerst willen wij iedereen bedanken voor de leuke en spontane reacties.

Ik ben nog wat vergeten te vertellen met ons avontuur door Auckland. Ik had al gezegd dat ik blij was dat ik de TomTom bij mij had maar dat betekende ook dat ik van de hoofdstraat werd geleid en toen door een woonwijk werd geleid met auto’s aan alle kanten niet echt geschikt voor een camper. Dat werd meer laveren door de straten. Vervolgens moesten wij rechtsaf slaan een brede driebaansweg op. Uiteraard ging ik helemaal links rijden, zoals het hoort? De twee banen rechts van mij waren wel erg druk en ik reed bijna alleen op de linkerbaan. Tot op een gegeven moment op de baan stond “bus only”. Ik ben niet zo goed in Engels maar ik begreep wel dat dit niet goed was.

Zondag 09-10-2016,

Het is nu zondagavond 23.00 uur. Wij staan op het punt om naar bed te gaan. Gesiene klopt het kussen op en zegt “kijk eens hier”. Blijkt het hele kussen nat te zijn. Maar ook haar pyjama dat over het kussen lag. Wij hebben vanavond een behoorlijke bui regen gehad, komt het water binnen bij het raam en niet zo zuinig. En niet alleen bij het raam, vrijdag stroomde het water door de caravan bij een bui regen, dat kwam onder de bank weg. We zijn er niet achter gekomen waar dat weg kwam. En vanavond ook onder de koelkast weg. Dit is echt een camper “met stromend water”. Ik denk dat wij vanavond maar slapen met zwemvesten aan. Ik heb per slot van rekening geen enkel zwemdiploma en Gesiene alleen maar A. En natuurlijk wij maken nu overal foto’s van. Nog even meer over de camper, er zit geen kleerkast in de camper zelfs geen haakje waar je een hand- of theedoek aan op kunt hangen.

Wij hebben ook al een gaspot van 9kg leeg. Dat kan natuurlijk niet. Wij hebben weliswaar 2 avonden de verwarming aan gehad maar dan nog. Morgen dus een nieuwe gaspot halen.

Maar goed vanmorgen hebben wij een boottocht door de Bay of Islands gemaakt. Een prachtige tocht met veel mooie uitzichten. Helaas hebben wij geen dolfijnen, walvissen of orka’s gezien. Maar wel een pijlstaartrog, dat was ook wel bijzonder. Die zagen we bij een tussenstop bij het strand in ondiep water. Er zaten er wel meer. Maar deze zagen we omdat hij (of zij) ging zwemmen over de bodem. Het was aan het strand, een plek die zo te zien ook voor recreatie werd gebruikt. Het lijkt me niet erg veilig om samen met die dieren het strand te delen.

De hele tocht duurde 4 uur en was echt de moeite waard. We zaten tussen een groep Australische toeristen, een ouder stel dat naast ons zat vertelde over hun ervaringen tijdens deze rondreis. Toen wij vertelden dat wij ook nog naar Australië gingen veerden zij helemaal op, zij wensten ons, toen zij het schip verlieten, veel plezier bij mijn zuster in Ballarat. 13.30 uur waren wij weer terug op de camping.

Na de lunch hebben wij een wandeltocht gemaakt vanaf Waitangi naar de Haruru waterval. Deze wandeling duurde 3 uur (vv) en ging door een mangrovebos. Een mooie wandeling maar wij hebben de waterval niet bereikt. Wij zijn eerder terug gegaan omdat het wel erg begon te dreigen. Vanuit de camping hadden ze ons de avond ervoor geadviseerd om ’s morgens de boottocht te doen omdat de kans op regen ’s middags groter werd. En dat was een goed advies.

Vanavond hebben wij onze plannen voor de komende dagen aan moeten passen. Omdat wij Cape Reinga een dag later hebben gedaan, vanwege ons dan de bedoeling was. Nu slaan we Coromandel over, hier was o.a. Hot Water beach en Cathedral Cave.

Maandag 10-10-2016,

Vanmorgen eerst boodschappen gedaan en daarna een nieuwe gaspot gehaald. Vervolgens zijn we, nu met de auto, naar de Haruru waterval gereden. Goed dat we dat toch nog hebben gedaan, het was de moeite waard.

We hebben vanmorgen besloten om richting Rotorua te rijden (waar we morgen willen zijn) en kijken wel hoever we komen. Het weer was wisselvallig. De rit verliep voorspoedig. Het verveeld nooit om hier te rijden. De verschillende landschappen trekken aan je voorbij. Onder Auckland werd het zelfs vlak, zo vlak dat het op Nederland leek, en niet alleen wat landschap betreft maar ook vanwege het weer. Het was nat en druilig en niet meer dan 15  ̊C. Een geluk dat we gisteren en eergisteren zo mooi weer hebben gehad toen we het echt nodig hadden, vandaag zitten we toch grotendeels in de auto.

Dit keer verliep de reis door Auckland beter. Vanaf de Bay van Islands heb je een goede tweebaansweg. Dicht bij Auckland wordt de twee baans weg, driebaans en vervolgens vierbaans en zelfs zesbaans. Zorgen dat je in de goede baan blijft en alles gaat goed. Op een gegeven moment rijden wij op de middenbaan komt er aan beide zijden een grote vrachtauto rijden. Dan denkt Gesiene dat ze zo tussen de vrachtauto’s wordt geplet. Ik zeg, “maak oe nich na wig as oe tijd is moi derwene”. Kom je aan de andere kant van Auckland dan wordt de zesbaans weer vierbaans dan drie- en vervolgens weer tweebaans. En zo rij je weer bijna alleen op straat. Hoewel het hier wel drukker is dan aan de westkust. Overigens het rijgedrag van de Nieuw Zeelanders vind ik zeer positief. Ze geven je de ruimte op straat een staan niet meteen achter je te toeteren als je voor een rood stoplicht staat zoals de Italianen.

Uiteindelijk zijn wij vandaag beland op een camping in Waihi Beach, een echte badplaats. Ongeveer 60 km van Rotorua.

Het is mij nog niet gelukt om foto’s of video bij te voegen. Dat komt nog wel.

1. Rick en Manon:
    10 oktober 2016
    Wat balen van de camper, hopen op veel zonneschijn. X
  2. Emmie en Bert Polman.:
    10 oktober 2016
    Hoi, hoi. Toch heel vervelend die camper. Zoiets verwacht je toch eigenlijk niet. Maar hopen op heel goed weer de volgende dagen, zodat de zwemvesten in de kast kunnen blijven. Jullie beleven wel veel zo. We zijn jaloers, zo n mooie reis!! Geniet er van ondanks de natte camper.
  3. Herman en Diny:
    Hallo Henk en Gesiene
    Als ik het goed begrijp kon Gesiene dus geen pijama aan, mooi meegenomen jongen.Begrijp ik dat je weer door Aukland gereden bent waarom niet terug met die zwembad camper? Goeie reis verder en bedankt voor het leuke verslag
  4. Joop enToos:
    lieve luitjes
    wat een geweldige uitstapjes.We hebben echt een beeld
    voor ons hoe jullie de reis ondernemen.Jullie kunnen beter de Pipo de clown wagen meenemen dan deze camper.Gesiene wat jammer dat je droogmachine thuis staat,nou moet je ook nog alles wringen.( pyama e,d.Gesiene lekker genieten en heerlijk eten samen met henk.hartelijke groetjes joop en toos