Gesiene en Henk in Nieuw Zeeland

9 oktober 2016 - Auckland, Nieuw-Zeeland

Hallo allemaal,

Daar zijn wij dan, eindelijk in Nieuw Zeeland na een reis van bijna 20.000km, afgelegd in 26 uur. Dat is een lange reis. Maar als je bedenkt dat de VOC er 300 jaar geleden 6 maanden over deden en mijn moeder in de zestiger jaren ook nog 5 weken (met de boot) dan is 26 uur niet lang.

Maandag 3 oktober haalde Manon met de kinderen ons op van huis. Nadat wij door de kinderen en Manon  uitgebreid zijn geknuffeld en uitgezwaaid zijn wij met de trein van Hengelo naar Schiphol gereisd. Om 17.30 uur waren wij op Schiphol. Wij hadden ons al ingecheckt via internet, dus dat hoefden wij niet meer  te doen.

Vanaf 18.30 uur konden wij onze bagage afgeven. Dus eerst koffie drinken, toen pas konden wij ook onze mee gebrachte boterham en krentenbol nuttigen. We zaten koffie te drinken toen er tegenover ons enig tumult ontstond bij de beveiliging. Er lag een tas waarvan niet bekend was van wie die was. Ik zeg tegen Gesiene, we zijn niet nieuwsgierig, we gaan ergens anders zitten ik hoef geen getuige te zijn, dat hebben we gedaan. Dus de afloop kennen wij niet.

Nadat wij onze bagage hadden afgeleverd zijn wij de wandelpromenade opgelopen om even naar vertrekkende en aankomende vliegtuigen te kijken. 20.00 uur naar de beveiliging en de douane gelopen en vandaar naar de gate gelopen. Vanaf 21.00 uur was het boarden. Onvoorstelbaar hoeveel mensen er in een Airbus 380 gaan. Tijdens het opstijgen en de reis merk je bijna niet dat je in een vliegtuig zit, zo rustig en comfortabel.  Zes en een half uur later waren wij in Dubai. Niets van Dubai gezien en nauwelijks iets van het vliegveld. Drie en een halve uur later zaten wij in een airbus triple seven om in 16 uur en 30 minuten van Dubai naar Auckland te vliegen. Daar komt bijna geen eind aan. Woensdagmorgen 10.30 uur plaatselijke tijd landen wij in Auckland. Wij waren 26 uur onderweg geweest en hebben en 2 nachten meegemaakt. Nachten waarin wij niet meer dan een paar hazenslaapjes hebben gehad dus een bed leek ons wel ideaal.

Op het vliegveld van Auckland maar eerst geld gepind en daarna koffie gedronken. Vervolgens naar de info op het vliegveld en gevraagd hoe wij het beste naar het hotel konden reizen. Als wij een bepaald nummer belden, en vervolgens op een bestemde plek bij het vliegveld gingen staan, dan haalden zij ons op. Dus dat hebben wij gedaan. In het hotel aangekomen bleek het een motel te zijn. Het zag er goed en verzorgd uit. We  konden  een breakfast voor morgen erbij bestellen, dat hebben wij gedaan. Vervolgens een paar boodschappen gedaan, een sandwich gegeten toen is Gesiene om 19.30 uur naar bed gegaan en ik om 20.30 uur. Wij hebben door geslapen tot de volgende morgen 08.00 uur.

Ondanks het korte verblijf zijn wij toch al e.e.a. te weten gekomen over Nieuw Zeeland en dat willen we jullie niet onthouden. Wist je dat:

·         Nieuw Zeeland de verste reisbestemming is die je vanaf Nederland kunt maken.

·         De afstand tussen Amsterdam en Auckland 18136 km is, wat ongeveer 22 uur vliegen is.

·         Het tijdsverschil  over het algemeen 12 uur is met Nederland.

·         Nieuw Zeeland 8x groter is dan Nederland en het maar 4.5 miljoen inwoners telt.

·         Nieuw Zeeland 40 miljoen schapen telt.

·         De kans dat je een schaap tegenkomt in Nieuw Zeeland bijna 10 keer groter is dan dat je een mens tegenkomt.

·         Dat geld niet voor Auckland want daar wonen 2 miljoen mensen, dat is bijna de helft van de totale bevolking. In Wellington wonen 1 miljoen mensen dus in de rest van Nieuw Zeeland maar 1.5 miljoen mensen.

·         Het dichtstbijzijnde buurland van Nieuw Zeeland op 2000km ligt.

·         De hoogste berg in Nieuw Zeeland een vulkaan is.

Donderdag 6-10-2016.

Na het ontbijt zijn wij, door dezelfde man die ons van het vliegveld had opgehaald, weggebracht naar Apollo. Het verhuurbedrijf van onze camper. Nadat alle papieren waren ingevuld kregen wij uitleg over de camper door middel van een film. Daarna de rondleiding om en door de camper.  De mercedes auto zag er goed uit maar de camperopbouw viel tegen. Het was meer de uitvoering van een Adria caravan, maar dan wel de oude uitvoering.  Gesiene keek de man ongeloofwaardig aan en zei “deze camper is ouder dan drie jaar”.  Waarop de man zwoer dat de camper niet ouder was dan anderhalf jaar. Niet alle huurders zijn even zuinig op de spullen van een ander. Ook de uitvoering van de camper was anders dan wat wij gewend zijn aan een caravan. M.a.w. dit was geen Fend. Tijdens het rijden, bleek achteraf, rammelde het van alle kanten. Tijdens een regenbui liep het water door de camper.

Het grote moment is aangebroken, wij moeten met de camper de weg op. Dus dat wordt links rijden. Het probleem daarbij is dat wat je normaal rechts van je hebt nu links hebt. Dus je moet op een andere manier rekening houden met de breedte van de auto.

Wij moeten eerst naar een supermarkt inkopen doen. Wij hebben veel inkopen gedaan, moest wel want wij hadden niets. De rit naar de supermarkt viel mee, linksaf en dan bij de rotonde linksaf en dan ben je bij de supermarkt. De eerste horde hadden wij genomen en dat ging goed. Nadat we bij de supermarkt waren geweest moesten wij naar Kaihu (204km). Dat is andere koek. Daarvoor moesten wij dwars door Auckland. Een stad met 2 miljoen inwoners. Zolang je rechtdoor kunt rijden is het geen punt. Als je linksaf slaat dan bedenken linksaf en links blijven rijden. Rechts af betekent, vooral rechts kijken dan eerst de straat oversteken en dan links blijven rijden. Een rotonde is een ander verhaal, het gevaar komt van rechts. De eerste rotonde die wij passeerden was zo druk dat het afgesproken werk leek. Het leek wel of bijna alle autobezitters van Auckland tegelijkertijd op die rotonde af kwamen. Wij stonden ervoor en de auto’s kwamen van alle kanten. Ik keek waar ik uit moest komen en heb de gok gewaagd. Voordat ik het wist stond ik aan de andere kant van de rotonde zonder dat ook maar iemand had geclaxonneerd.  Dat gaf vertrouwen, als je dat kunt, kun je meer. Naarmate we verder van het centrum kwamen werd het rustiger op de weg. Ik was erg blij Dat ik de TomTom uit Nederland had mee genomen. De enige die gewoon Nederlands blijft praten. Buiten Auckland denk je zelfs dat de hele weg van jou is en kun je zelfs iets ontspannen. Soms heb je de neiging om even weer rechts te gaan rijden maar niet doen blijf “RINKS”rijden. Het rijden in de camper was een aparte ervaring. Vanwege de hoge opbouw (3,5mtr) is de auto zijwindgevoelig en dat merk je, verder is deze camper behoorlijk lawaaierig.

Verschillende naturen trekken aan je voorbij. De ene keer lijkt de omgeving net de alpenweiden (compleet met koeien) de volgende keer is het prachtig bos dan weer duinengebied. Het wisselt steeds, maar nooit saai. De  sloten zijn goed gevuld met water wat erop duidt dat het de afgelopen tijd behoorlijk nat is geweest. Om 18.00 uur kwamen wij op de camping. Dit was een Top Ten Hollidaypark camping. Er was nog één plaats voor ons die niet drassig was. Pal naast de receptie op het asfalt. Het was overigens een prima plek.

Vrijdag 7-10-2016

Vanmorgen om 7.30 uur opgestaan. Na het ontbijt hebben we nog even de camping bekeken. Daar hadden wij gisteren geen tijd meer voor. Het zag er allemaal goed en verzorgd uit.

09.30 uur vertrokken. Op onze route naar cape Reinga (het noordelijkste puntje van Nieuw Zeeland) kwamen we door Waipoura Forest. Dat is een groot natuurgebied met autentieke bossen. Het is een prachtig gebied waardoor een weg slingert waar je niet harder dan 20 a 30 km/h kunt rijden, prachtig maar het schiet niet op. In dit bos staan de Kauri bomen. Daar zijn we eerst naar toe geweest. Eerst naar de grootste boom deze is 51 mtr hoog en heeft een omtrek van 14 mtr, de leeftijd van deze boom wordt op 1500 jaar geschat. Zeer indrukwekkend. De oudste boom wordt op 3000 jaar geschat deze staat samen met een groepje van vier bomen die “de vier zusters” worden genoemd in een ander deel van het bos.

Vanaf daar gingen we richting Cape Reinga. Ik had hiervoor 2 routes bekeken, de kortste ging langs de kust maar dan moest je met een pont  een rivier oversteken, de andere route was 75 km langer en ging door het binnenland. Die wilden wij nemen. Maar dan had ik de pont op de TomTom moeten uitschakelen en dat had ik niet gedaan. Dus voor we het wisten stonden wij voor de pont. Het waaide erg en er was een behoorlijke golfslag. Gesiene werd onrustig en wilde niet mee de boot op. Pas nadat ik had gezworen dat er niets mis kon gaan ging ze mee. Wij warende laatste auto die mee ging. Ik enthousiast het dek op om foto’s en film te maken. Het is natuurlijk het mooist als het een beetje onstuimig weer is. Dat hebben we geweten. Aan de overkant was de wind aangesterkt tot stormachtig. Het lukte de kapitein niet om de boot aan te meren. Hij heeft vier of vijf pogingen gedaan en vervolgens opgegeven. Al met al is hij er wel 45 minuten mee druk geweest. Op de terugweg vroeg de medewerker wat wij wilden, Gesiene zegt wij gaan van boord, dus dat hebben wij gedaan. Daarna zijn wij terug gereden tot de splitsing en hebben alsnog de langere route genomen. Hierdoor konden wij niet meer naar Cape Reinga, dus dat hebben wij verschoven naar morgen. Tot nu toe was het weer redelijk onstabiel met veel wind. De ene keer denk je het wordt vandaag niet droog en een half uur later denk je het weer kan niet kapot.

Zaterdag 8-10-2016.

Om 07.30 uur opgestaan. Vanmorgen om 09.30 uur vertrokken naar Cape Reinga. Het weer was heel goed mooi zonnig en een stuk minder wind. De afstand naar Cape was 90 km. De tocht naar Cape was prachtig. Verschillende foto-stops gemaakt, bij de laatste stop koffie gezet en heerlijk buiten gezeten. In Cape Reinga een wandeling gemaakt en o.a. de vuurtoren en de handwijzer bezocht en de nodige foto’s gemaakt.

Wij moesten boodschappen halen, de vorige was alweer op. En natuurlijk tanken, dat valt ook tegen ik sta regelmatig bij de pomp. Verder had ik een voorlamp kapot. Ik denk laten we die maar vervangen. Dat was minder gemakkelijk dan gedacht. Kennelijk heeft Mercedes een apart soort lamp die ik ergens anders moest halen. Maar het was zaterdag en de winkels op tijd dicht. Dus we waren een uur verder en nog geen lamp.

Uiteindelijk zijn wij vanmiddag terecht gekomen op een camping in Paihia. Van hieruit gaan wij morgen o.a. een boottocht maken en hopen dolfijnen en misschien wel  een walvis te zien. Maar dat horen jullie nog wel.

Het volgende bericht laat niet zo lang op zich wachten.

Het volgende bericht laat niet zo lang op zich wachten.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Herman en Diny:
    Hallo Henk en Gesiene.
    Dank je wel voor de update .Een mooi geschreven verslag.
    Jammer van de tegenvallende camper.Als hij jullie naar alle geplande plaatsen brengt is het nog oke. We kijken uit naar het volgende deel van jullie reis .Veel liefs van ons en een goeie voortzetting van de reis
  2. Martijn:
    9 oktober 2016
    Leuk verhaal! We lezen het nu tijdens ons ontbijt en moeten er erg om lachen. Veel plezier nog!
  3. Bernice:
    9 oktober 2016
    Wat hebben jullie al veel meegemaakt de afgelopen week! Behoorlijk avontuurlijk ook. Wij zullen duimen voor wat rustiger weer en natuurlijk op veel dolfijnen en een walvis!
  4. Johan & Hermine:
    Hallo Geziene en Henk,
    Leuk verslag over de eerste dagen.
    Goede reis verder,en ga er van genieten,we blijven jullie volgen.
  5. Harrie en Annette:
    9 oktober 2016
    Wat leuk om jullie reisverslagen te lezen en mee te genieten van de reis. Wij wensen jullie een hele fijne tijd in Nieuw Zeeland en succes met de komende kilometers!
  6. Rick en Manon:
    9 oktober 2016
    Wat leuk om jullie avonturen te lezen. Ik heb ook wel een beeld bij jullie bootavontuur, hihihi.
    Ik hoop dat het weer nu wat beter blijft zodat jullie volop kunnen genieten. Ik kijk ook uit naar jullie volgende verslag. X
  7. Joop enToos:
    9 oktober 2016
    Hoi Henk en Gesiene Wat een leuk en boeiend verhaal.Jullie maken toch spannende avonturen mee.Ga samen lekker genieten van deze reis,.Heel veel groetjes voor jou Henk en Gesiene.We kijken uit naar het volgende verhaal.Joop en Toos
  8. Connie en Leo:
    9 oktober 2016
    De kop is er af!! Goed te lezen dat jullie de eerste spannend week goed zijn doorgekomen. Veel plezier met de komende dagen en avonturen van jullie reis. we kijken uit naar jullie volgend verslag.
  9. Emmie en Bert Polman.:
    10 oktober 2016
    Hoi Henk en Gesiene, wat een avontuur. Ik kan me de hele boottocht goed voorstellen. En dan toch maar de lange route en ..twee keer op die boot over het water. Dus nu hebben jullie alles gehad. Jammer van die camper. Misschien zijn wij hier in Nederland wel verwend met onze super caravans. Tot het volgende verslag.

Emmie en Bert
  10. Rudi en Marianne:
    10 oktober 2016
    Hallo Geziene en Henk, wat een verhalen al in zo'n korte tijd. We kunnen ons de reactie van Geziene helemaal voorstellen. Hopelijk is het vervolg van jullie vakantie zonniger en minder avontuurlijk. Nog veel plezier Rudi en Marianne
  11. Anke:
    10 oktober 2016
    Hoi Gesiene en Henk, jullie hebben in de eerste dagen al van alles meegemaakt. Leuk om te lezen. Wij zullen jullie op de voet volgen en misschien komen wij ook nog tips tegen voor onze vakantie. Jullie maken vast ook mooie foto's. Heb je nog leuke suggesties voor ons laat het dan weten. Wij kijken uit naar jullie verslagen. Veel plezier!